Steden veranderen snel, de samenstelling van de bevolking verandert...
De stad is in trek bij hoogopgeleide jongeren. Jongeren die graag een concessie doen aan het wonen in een kleinere ruimte.
Daarvoor in ruil kunnen zij full force deelnemen aan het nieuwe elan van de stad. Met koffietentjes, werkplekken buitenshuis, conceptstores, urban gardening en veel sociale contacten.
Een voorbeeld van deze gentrification is te vinden in de Amsterdamse Kinkerbuurt.
Een mooi voorbeeld om ook als kweker je licht op te steken. Niet alleen op het gebied van groen, maar ook van de veranderende consument.
De stad is in trek bij hoogopgeleide jongeren. Jongeren die graag een concessie doen aan het wonen in een kleinere ruimte.
Daarvoor in ruil kunnen zij full force deelnemen aan het nieuwe elan van de stad. Met koffietentjes, werkplekken buitenshuis, conceptstores, urban gardening en veel sociale contacten.
Een voorbeeld van deze gentrification is te vinden in de Amsterdamse Kinkerbuurt.
Een mooi voorbeeld om ook als kweker je licht op te steken. Niet alleen op het gebied van groen, maar ook van de veranderende consument.
Van volksbuurt naar hipsterwijk.
Urban gardening.
Een nieuwe trend is groen op je dak, binnentuintje of
balkon. Er is een verschuiving in vraag van één jarig bloeiend naar groene planten en eetbaar
groen. Assortiment van grote groene kamerplanten als object en hanging green walls.
Gaat steeds meer terugkomen.
Etnische producten.
Nederlanders
reizen steeds meer en verder We eten
steeds meer over de grens. Niets is te gek. Met name de kookboeken van Ottolenghi uit
Londen veroorzaakten een run op speciale kruiden en ingrediënten. Kansen voor
etnische ondernemers. Zij kunnen
profiteren van de belangstelling van de nieuwe bewoners in deze buurt.
Het ambacht maakt een comeback.
Speciale bieren. Het schap met de Heinekens is
passé. De jonge stadsbewoner drinkt weer cocktails en vooral het aantal bierwinkels en
brouwerijen groeit gestaag. Net zoals de koffietentjes, sapbarren en easy en
gezonde eetwaar. Passend bij de doelgroep.
De conceptstore.
Inspelend op de vraag van jonge mensen naar
origineel product. Je bent wat je koopt van designers. Kleding, interieur en
planten. Dit soort lokale conceptstores vind je in de hele stad. Zij zijn het
antwoord op het verdwijnende lokale warenhuis. Met labels als O Green in planten.
Grote ketens starten buurtwinkels.
De buurt Praxis. Er wordt veel zelf verbouwd. Mensen
hebben vaak geen auto meer. Aanleiding om weer een Praxis om de hoek te openen. Voor
al die kleine last minute dingen. Het blijven toch altijd oude woningen, waar
altijd wat te klussen valt. Randassortiment planten en balkon- spullen.
Hallen West, herbestemming van een oude tram remise.
De remise is letterlijk in oude glorie
hersteld. Met ruimte voor een bioscoop, een foodhall, restaurants en bibliotheek met werkplekken.
Eromheen worden appartementen in het luxere segment gebouwd.
In de foodhallen vind je een coöperatie van ondernemers, die de mogelijkheid bieden een hippe snack of maaltijd bij hun stalletje te kopen en onder het genot van een drankje (centrale bar) op te peuzelen. Handig voor als je naar de film gaat.
In de foodhallen vind je een coöperatie van ondernemers, die de mogelijkheid bieden een hippe snack of maaltijd bij hun stalletje te kopen en onder het genot van een drankje (centrale bar) op te peuzelen. Handig voor als je naar de film gaat.
In deze
hallen wordt ook elke zaterdag een zogenaamde Indiemarkt gehouden met lokale
producten. Plant-ideeën tref je in een stand van Pika plant.
Luxe hotel in oude hallen.
Het Hallen
hotel, Dutch design, hippe groene planten en kunst in relaxte omgeving. Ver weg
van de stad als je binnen bent. Hoog in de markt gezet. Gewaagd voor een
volksbuurt.
De Wildernis, een geheel nieuwe conceptstore voor
hipsters met groene vingers.
Zo laten de stadsontwikkelingen zien dat er heel veel kansen liggen voor het assortiment van kwekers in deze buurt. Nieuwe vormen, nieuwe wensen. Andere vormgeving.
Kom het eens doelgericht voor jouw kwekerij bekijken tijdens de speciale trendwandelingen, die Market&Grow organiseert in Amsterdam.
Doorzie je markt en groei!
Zo laten de stadsontwikkelingen zien dat er heel veel kansen liggen voor het assortiment van kwekers in deze buurt. Nieuwe vormen, nieuwe wensen. Andere vormgeving.
Kom het eens doelgericht voor jouw kwekerij bekijken tijdens de speciale trendwandelingen, die Market&Grow organiseert in Amsterdam.
Doorzie je markt en groei!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten