Vijf jaar Market & Grow, doorzie je markt en groei.
23
september 2014 gaat Bauke Paul Kramer van start met zijn nieuwe onderneming
Market & Grow.
Marketingstrategie
& coaching voor kwekers, met de inmiddels welbekende slogan “Doorzie je markt
en groei”.
En
die 5 jaar zijn omgevlogen. Met het vormgeven van een klantgerichte marketingaanpak
voor kwekers van groene- en bloeiende planten, kwekers van tuinplanten en
bloemenkwekers. In alle hoeken van het land.
Het
in de markt zetten van genoemde aanpak gebeurt door coaching op je kwekerij,
waarbij de focus op de eindklant centraal staat in relatie tot een optimaal
rendement voor je bedrijf. Doelgerichte trajecten, want als kweker moet je in
beweging blijven met je assortiment, met onderscheid, met kwaliteit, storytelling,
duurzaamheid, consumenten en met trends. En je moet een open oor hebben voor de
wensen van je directe afnemers. Zomaar een paar voorbeelden, waarmee Market
& Grow een teler kan helpen met visie en uitvoer. Daarom staat de slogan “Doorzie
je markt en groei” nog steeds als stevig huis.
Laten
we op wat items terugblikken…
Green
is here to stay
In
een tijdschrift werd de vraag gesteld of de huidige groentrend van
voorbijgaande aard was of een blijvertje. Op pad langs diverse nieuwe
groenprojecten in Amsterdam kwam Market&Grow erachter, dat we in een follow
up fase zitten, dus “green is here to
stay”.
De groene plantenmarkt heeft nog volop ontwikkeling door te maken.
Meer
en meer worden vanuit allerlei motieven door particulieren, overheid en
bedrijven binnen- en buitenruimtes vergroend. Met allerlei initiatieven.
In
deze verdere vergroening liggen kansen voor je eindproduct. Je groene plant als
solitair object in een hip restaurant, tussen andere groene planten op een
roomdivider in een designhotel of als onderdeel van het concept green walls.
Personal branding
Als kweker zorg je ervoor dat je product van
goede kwaliteit is, dat het efficiënt en duurzaam wordt geteeld en goed in de
markt wordt gezet.
Maar…. meer en meer moet de kweker van bloemen
en planten als producer optreden. Als een producer van de eigen “film” over product,
trends, speerpunten en afzetmarkt.
Dat begint al met het onderzoek voor welke
doelgroep je product geschikt is.
Als Market & Grow spreekt over de branding
en dan met name de personal branding van het product, wat bedoel je dan? Wie is
de teler? Wat maakt hij en waarom? Waar steekt hij zijn licht op? Duurzaam en
waarmee onderscheiden? Welke styling? En als laatste waar is deze “film” te
zien? En hoe ervaart de eindklant het? Want de consument is meer en meer
geïnteresseerd in je verhaal!
Features en storytelling….
Welke
features voeg je dan toe aan je sierteeltproduct? Uit een gesprek met een
styliste van tuincentra, merkte Market&Grow dat er veel valt te halen
indien je product in een bepaalde sfeer of setting terecht komt. Voor de
hipster in de stad betekent dat veel do it your self groen en eetbare planten. Voor
talloze andere consumenten betekent het vooral gemak met hippe ideeën die ze
zelf meteen thuis kunnen neerzetten.
De
huidige consument wil het effect bereiken thuis, dat de styliste al heeft
neergezet.
Zoals
een tafel gegroepeerd op geur of een Japanse trendtafel met Oosters aandoende
planten. Informatie is ook heel belangrijk. Veel mensen willen weten wat het
sierteelt product is, hoe je het moet verzorgen en heel belangrijk, hoe het
bijdraagt aan je eigen welbevinden. Kleuren, kleurcombinaties, aparte vormen,
grootbladig of juist kleinbladig, van knopfase tot en met de bloei: de
consument laat zich graag verrassen! En gedegen informatie bij je product helpt
hen daarbij. Overigens kan dat volop digitaal!
Zomaar
drie voorbeelden uit 5 jaar Market & Grow, een schat aan ervaringen, die je
als kweker kunt in zetten voor een beter rendement en het beantwoorden van de vraag
van je eindklant. Market & Grow is je partner in marketingstrategie en
coaching
Het
kan niet genoeg gezegd worden: “Doorzie je markt en groei!”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten