woensdag 7 mei 2014

Marketing en Verkoop.




Deze foto illustreert eigenlijk al dat marketing en verkoop bij elkaar horen.
Op de foto zie je sierteeltproduct netjes bij elkaar geplaatst in een Deense bouwmarkt. Er is een klein beetje nagedacht over de presentatie, het staat immers in elk geval netjes opgesteld.
Maar iedereen kan zien dat het beter kan...

Tja, hoe kun je hierop nou invloed uitoefenen vanuit je kwekerij?

Invloed begint met te begrijpen wat deze bouwmarkt wil bieden aan z'n consumenten en waarom daarvoor wordt gekozen.
Waarom zou je daarover niet gewoon sparren met je exporteur?

Te vaak gebeurt dit niet. Dat heeft te maken met gebrek aan klantgerichtheid vanuit de kwekerij en met te weinig informatieverstrekking vanuit de exporteur.
De verkooprelatie die je hebt vanuit de kwekerij met je exporteur, is daarbij de basis om verder te kunnen. Immers bij een goede open verkooprelatie waarin je tracht samen te werken richting de eindklanten, is het gemakkelijker om over wensen van eindklanten te spreken.

Aan de slag richting de eindklant begint dus met klantgerichter meedenken met je exporteur.




En dus zul je moeten nadenken over deze eindklant. Gelukkig kun je o.a. via het internet al veel van eindklanten opzoeken, maar beter is nog zelf op marktbezoek te gaan en zelf eens te spreken met  bijv. de afdelingschef.
Hierdoor krijg je beter inzicht in de wensen van de eindklant en kun je dit bespreken met de exporteur en mogelijk al met goede ideeĆ«n komen. Er ontstaat daardoor meer regie vanuit je kwekerij richting de afzetkansen. En dat bevorderd de verkooprelatie indien de exporteur hier wat mee kan en dus ook gaat doen.

En zo zijn er nog wel een paar dingen die je kunt invullen in de aanpak naar exporteurs om daarmee eindklantgerichter de markt te kunnen aanpakken.

Wat dacht je van een bewustere keuze voor actievere verkoop vanuit de kwekerij naar een aantal geselecteerde exporteurs, die zich richten op eindklanten die goed passen bij jouw kwekerij?
En wat dacht je van gerichter en ook selectiever en consequenter assortimentsinformatie verstrekken aan deze exporteurs in relatie tot mogelijkheden richting hun eindklanten?

En dus moet je goed nadenken over je eindklanten.
Het beste kun je je richten op eindklanten die passen bij je positionering in de markt.


Het benoemen van markten/klanten die passen bij je bedrijf, betekent ook dat er voorkeur ontstaat voor exporteurs die deze markten succesvol bedienen. En dat zijn meteen de exporteurs waarin je vanuit de kwekerij extra energie zou moeten steken.

Zet je bedrijf eens in het zonnetje door een goede bedrijfspresentatie te houden bij deze exporteurs.
Maak enkele goede aanbiedingen die passen bij genoemde eindklant en ga erover sparren met de exporteur en bespreek de verdere wensen.
Nodig betreffende inkoper uit op je kwekerij en vraag meteen of zijn verkoper meekomt.
Zorg dan dat je zo volledig mogelijk bent met het verstrekken van informatie gericht op de wensen van de eindklant.

Probeer te streven naar een goed verkoopplan dat je invult met je exporteur, daarmee behandel je je klant op een samenwerkende wijze.

Het is niet mijn bedoeling in deze blog om volledig te zijn in alles wat je zou kunnen doen.

Wat ik wel probeer te bereiken is dat je nadenkt over marketing en verkoop vanuit je kwekerij!
Aanpak van je eindklant betekent aanpak naar je exporteur vanuit je eigen propositie...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten