maandag 23 november 2015

Storytelling.

foto: eco chic

Natuurlijk wil je als kweker precies weten wat de kansen bij je klant zijn. Daarom is het belangrijk je afnemers goed te kennen. 
En dat geldt ook andersom, de klant moet kiezen voor je bedrijf en je product. 
Storytelling dus. Het verhaal dat past bij jouw bedrijf en jouw assortiment. 

De consument is veeleisender geworden. Wil meer beleven en is continu op zoek naar verhalen, die binnen zijn of haar levensstijl passen. En dat laten consumenten zien door bepaalde kleding, door wat er wordt gegeten, waar wordt uitgegaan en ook welke planten of bloemen er worden gekocht.

 foto: de vensterbank van een hoofdstedelijk restaurant

Het is dus van belang dat je met je product de taal van je doelgroep spreekt. Via kanalen die passen bij die doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld door promotie in bladen of met een mooie presentatie in een tuincentrum. En dat kan steeds meer op markten en festivals. Of recent bij de aankomst van de goedheiligman in Meppel met Gerbera’s. 
En bijvoorbeeld door groene blogger te betrekken bij je product. Of wat te denken van een workshop, waarin jouw product centraal staat?  Bij diverse hippe bloemenzaken worden al dit soort workshops georganiseerd. Directe interactie met je klant.

  
foto: meer en meer storytelling zie je tijdens events en workshops zoals
"maak je eigen plantenhanger".

Diverse marktsegmenten vragen uiteraard om verschillende aanpak in je verhaal. Ken je de young urban creative? Dat is de opvolger van de hipster!
Lijkt qua uiterlijk op de hipster, maar heeft behoefte aan meer inhoud. De young urban creative wil vooral zelf dingen bedenken en creëren.
En dat is weer goed te weten bij storytelling vanuit jouw bedrijf, want juist deze groep heeft behoefte aan inhoudelijke achtergrondinformatie.

 foto: Steeds meer sierteelt bij retail buiten de groen branche

Storytelling dus. Elk segment heeft zo zijn gevoeligheid voor een bepaald verhaal.
De traditionele doelgroep die bijvoorbeeld tuincentra bezoekt, is ook weer een geheel andere dan de young urban creative. In het tuincentrum treffen we de consument, die met weinig moeite een duidelijke trend wil zien en op ideeën kan worden gebracht. 
Ideeën die inspireren naar verschillende smaken of zelfs al kant en klaar zijn.  

De young urban creative, een groep die in de stad woont, is veel moeilijker te benaderen. Zij willen graag zelf aan het roer staan. Voor deze groep zijn potterie suggesties dan ook niet de manier. Wel het verhaal en mogelijkheden van het toepassen van de plant of bloem. Het gaat om de suggestie, dat deze doelgroep het zelf creëert. De skinny jeans gardeners zijn een voorbeeld van storytelling richting deze groep op de BBC. Duurzaamheid en creativiteit..


 
foto: aankoopsuggesties bij bloemist happy herfst

Een geheel andere doelgroep zijn consumenten zonder groene vingers, maar met budget. Zij eisen kwaliteit en zullen hun waar snel kopen bij de gesorteerde bloemist of via bloemenabonnementen. Denk hierbij aan het nieuwe concept Bloomon of de wijze waarop bloemist Menno Kroon in Amsterdam steeds zijn klanten weet te verrassen. Zoals, inhakend op de happy trend, met kleuren voor de herfst.
Storytelling is een belangrijke component. 
Ken je klant, maar zorg er ook voor dat je klant jou kent.

 foto: zelfgeschikt bloemstukje door foodblogster tijdens event.




Doorzie je markt en groei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten