donderdag 3 mei 2018

Hoezo de webshop?

 foto:digitaal verkoopconcept kruiden.

Consumenten kopen steeds meer online in Nederland en daarbuiten.
En de groei is daar nog lang niet uit.
Logisch dus dat er steeds meer webshops voor consumenten komen.
Mooie voorbeelden vanuit de sierteelt zijn Greenlifestylestore, Plantje en Ogreen.
Het zijn voorbeelden van webshops die o.a. door exporteurs zijn opgezet, gericht op de consument.
Zomaar in de Bijenkorf staat het assortiment dat je kunt bestellen via Greenlifestylestore.
En je kunt erover lezen in VT Wonen.
En volop verkrijgbaar in hipsterwinkels in steden, staat assortiment van Ogreen.
Leuke trends, mooie achtergrondverhalen, blogs en sfeerfoto's: er is volop beleving en storytelling in deze webshops. Met vaak een koppeling naar de sociale media.
Ook kwekers zijn bezig met dit fenomeen. Ken je Plantsome?
Dit is een webshop van meerdere kwekers en is ook consumentgericht.
Wat dacht je van het snel groeiende Bloomon? En er is Sprinklr, gericht op de jonge stadsbewoner.
En zo kun je nog wel even doorgaan!

 foto: greenlifestyle store producten in Bijenkorf.

Er wordt al langer nagedacht over een andere ketenaanpak. En de groeiende rol van webshops is daarvan een mooi voorbeeld.
Met sfeer en beleving wordt de webshop steeds meer aanvullend op de traditionele winkel.
En door de snelle technische ontwikkeling, kun je vanuit je kwekerij steeds beter promoten op de webshop. En dat biedt kansen.

 foto: Ogreen in hippe winkel.


Laten we eens een uitstapje maken naar wijnen en olijfolie.
We gaan naar de webshop van Fattoria la Vialla. Dit is het oudste biologische wijnbedrijf van Italië en zij hanteren een heel eigen strategie.
Periodiek sturen zij een sfeervolle, mooie catalogus, gewoon nog papier!
Je wordt er letterlijk door opgeslokt in de sfeer van het traditionele Italië en je wordt deelgenoot gemaakt van hun kwaliteit en hun achtergrondverhaal. Je leert zowat hun familie kennen!
Maar vooral word je nieuwsgierig gemaakt naar hun webshop.
Met vaak een klein presentje erbij, bijvoorbeeld hun nieuwste olijfolie.
Fattoria La Vialla doet niet aan social media en ook niet aan acties. Via hun webshop kun je de heerlijkste biologische wijnen en andere producten bestellen. De producten staan dan enkele dagen later vanuit Italië voor de deur.

VT Wonen pakt het anders aan.
In het tijdschrift worden steeds allerlei producten in het zonnetje gezet die je op hun webshop kunt verkrijgen. VT Wonen richt er ter inspiratie huizen mee in.
Er is een strandpaviljoen dat door VT Wonen wordt gebruikt voor woonreportages en woonsuggesties, Ajuma Beach in Zandvoort.
Met uiteraard ook een koppeling naar de webshop.
Dit laatste paviljoen trekt precies de goede doelgroep, jonge vrouwen, die ook niet nalaten hun social media in te zetten om hun stijl te delen.
Beleving, storytelling en inspiratie: het maakt je webshop interactief.

 foto: samenwerking design
groen met webshop van made.com

Zalando, Bol.com, FonQ, we kennen ze allemaal.
Het zijn webshops met breed assortiment. En juist bij deze webshops staat steeds meer beleving en storytelling centraal. En als mooie ontwikkeling zie je dan toch weer de koppeling met de fysieke winkel. Of in het geval van van Bol.com door loyaliteitsprogramma’s, waarmee je producten kunt winnen of sparen.
Een webshop is een handige tool, waarmee je als kweker je product in het zonnetje kunt zetten bij de consument. Van verzorgingstips voor je groene plant via de hipste boeketten bloemen tot en met heuse stylingsvoorstellen.

 foto: Bijenkorf Amsterdam


Kijk eens kritisch en zie wat je kunt toevoegen...

Doorzie je markt en groei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten